small_lok_334 Kåren
Korpo

Popturnén rullar på

Publicerad 26.05.2017 kl. 11:34
Deltävling två och tre i Poptunén är undanstökade och här kan du läsa om vem som gått vidare från dem

SVEN är andra finalisten i Popturné 2017

Den andra semifinalen i Popturnén ägde rum på Doo-Bop Club i Vasa fredagen 19 maj. Tre utomordentligt fina artister, Fanny, Lovana och SVEN uppträdde för en ivrig publik och en jury.

SVEN är ett band från Nykarleby som spelar egenskriven soulinfluerad popmusik. Deras mål är att inspirera folk och att nå ut till en så bred publik som möjligt.

Efter tre väldigt jämnstarka uppträdanden fick juryn, bestående av Andy Prinkkilä från Musik & Talang, Emil Friman från YLE X3M samt Kim Lindström från FSU den omöjliga uppgiften att välja en vinnare. Juryn valde SVEN, som därmed går vidare till finalen som äger rum den 9 juni på La Fiesta i Borgå.

FSU, YLE X3M och Musik & Talang riktar ett TACK till artisterna som ställde upp i semifinalen i Vasa.

Popturné 2017 arrangeras av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M.

Lee Angel är den tredje finalisten i Popturné 2017

Den tredje semifinalen i Popturnén ägde rum på Santa Fe i Ekenäs onsdag 24 maj. Tre väldigt fina artister, Axel Hanses, Lee Angel och First of us uppträdde för en ivrig publik och en jury.

Efter tre väldigt jämnstarka uppträdanden fick juryn, bestående av Nanne Vaihinen, Dan Granqvist från YLE X3M samt Tomas Järvinen från FSU den omöjliga uppgiften att välja en vinnare. Juryn valde Lee Angel, som därmed går vidare till finalen som äger rum den 9 juni på La Fiesta i Borgå.

Lee Angel är en singer/songwriter på 35 år från Borgå. Har i över 20 år sysslat med musik och varit med i olika band, men bestämde sig för 3 år sedan att pröva på en solo-karriär och även livnära sig på musiken. September 2016 gav han ut en EP som heter "Open Road”, med 4 egna låtar. Open Road låten hängde med på Vegatoppen listan i hela 13 veckor. På senaste tiden har stilen bytt lite mera från den klassiska rockgenren emot pop och även folk toner.

FSU, YLE X3M och Musik & Talang riktar ett TACK till artisterna som ställde upp i semifinalen i Ekenäs.

Den sista semfinalen arrangeras lördag 27.5 på Harrys Pub i Pargas.

Popturné 2017 arrangeras av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M.