Popturnéns semifinaler undanstökade

Publicerad 31.05.2017 kl. 14:39
Alla semifinaler i Popturnén är nu undanstökade och finalen arrangeras 9 juni i Borgå

Maya är den fjärde finalisten i Popturné 2017!

Den fjärde och sista semifinalen i Popturnén ägde rum på Harrys Pub i Pargas lördagen den 27 maj. Tre begåvade artister (och bänd), Maya, Leonora och Another wasted night uppträdde för en ivrig publik och en jury.

Efter tre väldigt jämnstarka uppträdanden fick juryn, bestående av Simon Karlsson från YLE X3M och Jani Lastuniemi samt Tomas Järvinen från FSU den omöjliga uppgiften att välja en vinnare. Juryn valde Maya till finalist, som därmed går vidare till finalen som äger rum den 9 juni på La Fiesta i Borgå.

Maya är en 14 årig flicka från Vasa med många drömmar, och som tycker om att skriva egen musik.

FSU, YLE X3M och Musik & Talang riktar ett TACK till artisterna som ställde upp i semifinalen.

Finalisterna är alla därmed klara; bandet Sven från Nykarleby, artisten Ville Haliseva från Vanda, Lee Angel med band från Borgå och Maya från Vasa. Finalvinnaren, d.v.s. vinnaren av Popturné 2017, får uppträda på X3M Live i Dragsvik, Ekenäs, den 13 juni, på Popkalasets stora scen i Borgå den 26 augusti, samt under Musik & Talang musikkonferensen i Vasa den 15 - 16 september.

Popturné 2017 har arrangeras av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M och i praktiken som en turné i Svenskfinland. Totalt arrangerades fyra semifinaler i maj: 10.5 Bar Loose, Helsingfors, 19.5 Doo-Bop Club, Vasa, 24.5 Santa Fé, Ekenäs, och 27.5 Harry´s Pub, Pargas.