small_lok_15 Solhem
Kulloby

Popturnétävlingen avgjord

Publicerad 13.06.2017 kl. 12:01
Bandet Sven från Nykarleby är årets Popturnévinnare.

Sven vann Popturnétävlingen!

Den av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M arrangerade Popturnétävlingens final avgjordes i Borgå fredagen den 9 juni. Av de fyra finalisterna tog bandet Sven hem vinsten.

Sven är ett band från Nykarleby som spelar egenskriven soulinfluerad popmusik. Deras första singel spelas på Radio X3M, Radio Vega, YleX och Radio Vaasa. Deras mål är att inspirera folk och att nå ut till en så bred publik som möjligt. Folk ska ha roligt när dom lyssnar på SVEN helt enkelt. Bandet består av Otto Palmborg (sång), Joel Svenfelt (gitarr), Joel Rönn (trummor) och Adam Rönn (bas). Sven får i egenskap av Popturnévinnare uppträda på X3M Live i Dragsvik, Ekenäs, den 13 juni, på Popkalasets stora scen i Borgå den 26 augusti, samt under Musik & Talang musikkonferensen i Vasa den 15-16 september.

Juryn bestod av Tomas Järvinen (verksamhetsledare, FSU), Johan Lindroos (musikchef, YLE Radio Suomi) och Amie Borgar (musikchef, YLE X3M och ordförande för Musik&Talang) och de var eniga om att bandets musikstil var personlig, helheten var fräsch och att solisten Otto Palmborg är en väldigt bra sångare.

Vidare premierade juryn finalisten Ville Haliseva band för väldigt berörande låtar, med en spelning på Musik & Talang konferensen i Vasa. Ville är en 18-årig singer-songwriter från Vanda som aktivt skriver låtar och har uppträtt mycket, både ensam och tillsammans med hans band. Musiken är influerad av blues, rock och folk - en kombination av allt det han gillar.

De övriga banden och artisterna som uppträdde på finalen var Maya och Lee Angel band

Popturnén har arrangerats av Finlands Svenska Ungdomsförbund med avsikten att ge finlandssvenska musikaliska förmågor chansen att uppträda. Enligt verksamhetsledare Tomas Järvinen har standarden på de uppträdande banden och artisterna igen varit otroligt bra. ”Det är roligt att se att det finlandssvenska musiklivet lever och mår bra”.