Kia Lundberg-Kankare – Årets amatörteaterprofil 2017

20.12.2017 kl. 12:59
Kia Lundberg-Kankare har länge varit en mångsysslare inom den finlandssvenska amatörteatern. Finlands Svenska Ungdomsförbund vill nu premiera hennes värdefulla arbete med titeln Årets amatörteaterprofil 2017.

• Tosi kiva, jag blev helt jätteöverraskad!”, utbrister Lundberg-Kankare när FSU ringer upp henne för att berätta om premieringen.

Det var egentligen av en ren slump som hon började jobba med teater. Året var 2000 och hon hade i en annons läst att Vanda teaterförening sökte folk för produktionen ”Robban, tjuvar och tjinuskisås”.

• Jag sa åt min dotter Pia att det här sku säkert vara en kiva juttu för dig! Min andra dotter Stina ville också komma med och det slutade med att vi alla tre hamnade både på och bakom scenen under produktionen. På den vägen är det, skrattar hon.

Efter en längre tid med sagor och andra pjäser främst riktade åt barn, tyckte hon det var dags att börja göra teater för vuxna. År 2011 grundade hon tillsammans med några kompisar, teaterföreningen Rampfeber. Tidigare i år satte gruppen upp pjäsen ”Fyrvaktarens flickor”. Pjäsen spelades förutom på sommarteatrarna runtom i Svenskfinland, också på flera äldreboenden och för pensionärsföreningar.

• Det finns massor av äldre personer som vill njuta av teater, men som kanske inte har möjlighet att ta sig till spelplatsen. Vi tänkte att om inte Mohammed kommer till berget så får berget komma till Mohammed, säger hon.

En utmaning som gruppen stötte på när de skulle erbjuda pjäsen för äldreboenden, var att den var lite väl lång. En del boenden tog inte emot den eftersom de trodde att de äldsta klienterna inte skulle orka sitta så länge. Gruppen har inför nästa höst beställt en nyskriven, kortare pjäs som skall fungera bättre i sammanhanget. Den annars pratglada Kia Lundberg-Kankare blir förbehållsam då hon ställs frågor om den nya pjäsen.

• Pjäsen är tillsvidare ganska top secret, men det kommer att bli en komedi, och vi är tre personer som spelar i den, avslöjar hon.

Kia Lundberg-Kankare som till yrket är dekoratör har även figurerat inom AV-teatern i Helsingfors under snart tio år. För tillfället jobbar hon där som kläddesigner för den kommande pjäsen Skvaller. Då någon har jobbat med en massa olika arbetsuppgifterna inom teaterproduktion, är det givet att ställa frågan: Vilken uppgift är trevligast?

• Det är förstås roligt att stå på scen, och det här med scenografi är nog också jätteroligt. Det är till och med kiva att koka kaffe. Nä, vet du, det är nog hela paketet!

Kia Lundberg-Kankare kommer att premieras till Årets amatörteaterprofil i samband med UF-strategiseminariet som FSU arrangerar i Tammerfors den 27 januari.

Text: Oskar Koivumäki
                                                                                                                                                 Bild: Albert Häggblom